Sambal Ikan Bilis, Kacang dan Kentang Pedas Rangup

Che Nom nak share cara buat sambal ikan bilis, kacang dan kentang yang rangup dari YouTube Chef Eddy Siswanto dari Indonesia. Memang betul-betul rangup, sedap, boleh disimpan lama dan juga buat jualan. Sedap sangat kalau makan dengan nasi panas atau roti.

Kari Pekat Ikan Merah

Jom kita masak kari ikan cara org dulu yang Che nom belajar dari bonda tersayang. Kali ni Che Nom gunakan Ikan Merah yang segar lagi sebab baru beli kat pasar. Bahan-bahannya taklah banyak sangat, cuma cara dan teknik memasak kari tu yang menentukan sedap atau tak hasilnya nanti.

Ikan Bilis Goreng Kicap Cili Padi

Resepi Ikan Bilis Goreng Kicap Cili Padi, hidangan yang paling cepat dan simple tapi boleh menyebabkan anda bertambah-tambah nasi bila makan dengan lauk macam ni. Kos nak sediakannya pun murah, selain sesuai untuk menu orang bujang atau menu 'menunggu gaji' bak kata orang :) Che Nom gunakan kicap manis dalam …

Ikan Kembung Masak Asam Rebus

Resepi Ikan Kembung Masak Asam Rebus, menu sihat kerana tidak menggunakan sebarang minyak, dan juga cepat disediakan. Masakan asam rebus ni kuahnya cair sahaja sebab kita nak ia lebih berkuah dan boleh dihirup seperti sup. Kalau rasa tak sedap badan sesuai masak menu asam rebus ni sebab ianya masam dan …

Sambal Tempe dan Ikan Bilis Rangup

Resepi Sambal Tempe dan Ikan Bilis Rangup, cara nak sediakannya pun cepat dan mudah sebab kita tak perlu masak lama sangat macam sambal garing yang lain. Kira ini versi express lah. Hidangan ni sedap dimakan macan tu saja dengan nasi panas, nak makan dengan roti pun boleh.Anak-anak memang sangat suka …

Ikan Siakap Stim Limau ala Thai

Che Nom nak share satu resepi sihat kegemaran Che Nom, sesuai untuk yang tengah diet atau menu yg kalau minyak dah habis kat dapur, iaitu resepi Siakap Steam Ala Thai. Resepi di ilhamkan dari Pailin’s Kitchen, dari negara jiran iaitu Thailand. Che Nom ni mmg penggemar tegar makanan Thai. Caranya …

Sambal Tumis Ikan Cencaru

Sambal Tumis Ikan Cencaru, menu yang mudah disediakan dan sangat sedap jika dimakan bersama nasi putih.Kita belah belakang ikan cencaru kerana isi ikannya tebal dan supaya ikan menjadi garing dan menyerap sambal di bahagian belahan nya.Sos ikan memang sangat sesuai dimasukkan ke dalam sambal tumis untuk sebarang jenis ikan, rasanya …

Asam Pedas Ikan Pari

Resepi Asam Pedas Ikan Pari yang mudah dan sangat menyelerakan. Ikan Pari memang sangat sedap kalau dimasak asam pedas. Cuma pastikan basuh ikan pari bersama sedikit pati asam jawa supaya hilang bau hanyirnya.Hidangan ini sedap dimakan bersama ulam sambal belacan, atau juga bersama ikan pekasam yang digoreng pedas bersama cili …

Kari Ikan Bawal

Resepi Kari Ikan Bawal yang mudah dan sedap. Untuk masakan kari Che Nom suka tambah sedikit serbuk cili supaya dapat mengimbangi rasa rempah dan pedas serta warna kuah kari juga akan menjadi lebih cantik. Che Nom gunakan ikan bawal emas bersaiz sederhana untuk resepi ini, anda boleh juga gunakan ikan …

Sambal Tumis Ikan Bilis Petai

Resepi Sambal Tumis Ikan Bilis Petai, buat penggemar petai hidangan ini sememangnya membuka selera. Sila rujuk bahagian TIPS untuk cara mendapatkan sambal tumis yang masak sempurna dan sedap.Sebelum masukkan bahan kisar halus, Che Nom tumis dulu bawang besar supaya rasa sambal akan menjadi lebih manis dan sedap apabila bawang itu …

Kari Ikan Siakap

Resepi Kari Ikan Siakap ini sebenarnya hidangan kegemaran keluarga Che Nom di kampung. Kalau ada ikan siakap yang segar dari pasar selain dari dimasak ikan bakar, mak Che Nom akan masak kari (atau gulai kata orang utara) bersama dengan tomato atau bendi. Rahsia untuk mendapatkan kari ikan yang sedap ialah …

Sambal Tumis Sardin

Resepi Sambal Tumis Sardin, masakan yang mudah tapi cukup membangkitkan selera. Hidangan ini boleh dimakan bersama nasi, lempeng ataupun roti. Memang dari dulu lagi, macam ni lah cara Che Nom masak sebab mak yang ajar dan makanan tin yang biasa-biasa aja rasanya boleh bertukar menjadi sangat sedap. Setiap orang lain …

More