Acar Rampai

Seperti yang dijanjikan, Che Nom nak share resepi Acar Rampai. Menu sampingan yang selalu ada di waktu kenduri kendara dan biasanya padankan dengan nasi berperisa macam nasi tomato ke nasi briyani ataupun nasi minyak. Lauk yang sesuai dihidangkan sekali pula ialah ayam masak merah. Anda boleh rujuk pada resepi yang …

Kerabu Maggi Ala Restoran Thai

Kali ni Che Nom nak masak menu yang sempoi..menu yang tak perlu susah-susah nak masak lama dan mesra orang bujang gitu iaitukerabu maggi. Selalunya kita masak maggi style berkuah atau goreng tu, kali ni kita buat lah kerabu pulak. Kalau dah nama pun kerabu mesti ada rasa pedas, ada rasa …

Pajeri Terung Sedap Kuah Pekat Berempah

Pajeri Terung, resepi yang mudah tapi cukup menambahkan selera. Rahsia kesedapan pajeri terung ini adalah pada beberapa bahan yang digunakan dan cara memasak yang teliti. Kuahnya perlulah pekat berempah, dan tidak terlalu berlemak serta manis secukup rasa. Bahan yang wajib ada mestilah kerisik dan udang kering ataupun ikan bilis, kerana …

Sambal Goreng Jawa

Sambal goreng jawa versi bersantan. Ramai follower bagitahu Che Nom kalau sambal goreng jawa versi ada santan ini, dipanggil juga Sambal Goreng Pengantin, betul ke? Apa-apa pun, masakan ini memang sedap. Che Nom boleh makan meratah macam tu saja. Bukan saja sedap tapi cukup berkhasiat sebab ada sayur, ada soya …

Sayur Kailan Ikan Masin

Hi Semua, Episode kali ini…Che Nom nak masak resepi sayur kalian ikan masin..ramai sgt yang minta resepi sayur..jadi kali ni Che Nom tunaikanlah permintaan tu. Kailan ikan masin ni memang cukup pedas, masin dari ikan kering, dan bau tumisan bawang putih dan cili tu..pasti membuka selera. Macam makan kat restoran …

Peria Goreng Rangup

Resepi peria goreng yang sangat rangup dan sedap. Che Nom rujuk kepada blog Allahyarham Mamak Haji, yang memang tak pernah lokek berkongsi ilmu masakan..memang sumber rujukan tetap kalau nk belajar masakan style mamak. Dalam video juga Che Nom kongsikan TIPS untuk cara gorengan supaya peria goreng kita tu nanti tahan …

Pajeri Nenas

Pajeri Nenas resepi dari mak Che Nom sendiri…Bagi sesiapa yang tak pernah makan pajeri, pajeri tu macam kari sebenarnya, cuma bahan-bahan kuahnnya ada sedikit berbeza dari kari melayu yg biasa. Rasa kuah pun mestilah manis, tu ciri utama masakan pajeri. Lauk favourite orang sebelah utara ni.. kalau makan dengan ikan …

Nasi Tomato dan Acar Timun ala Lauk Pengantin

Hi Semua, seperti yang dijanjikan….kali ni Che Nom akan kongsikan resepi Nasi Tomato dan Acar Timun, atau sesetengah orang panggil Jelatah. Sebelum ni Che Nom dah share resepi Ayam Masak Merah ala lauk Pengantin yg sesuai sangat sesuai jika dipadankan dengan Nasi Tomato dan Acar Timun ni. Hidangan yang sangat …

Pengat Labu Manis

Pengat Labu Manis yang sedap dihidangkan sebagai pencuci mulut atau sebagai menu minum petang. Boleh dimakan bersama roti ataupun biskut. Kalau di sebelah utara hidangan ni dipanggil serawa labu. Che Nom memang suka sangat makan pengat labu ni. Bonda Che Nom selalunya akan rendam dahulu labu ni bersama air yang …

Sambal Tempe dan Ikan Bilis Rangup

Resepi Sambal Tempe dan Ikan Bilis Rangup, cara nak sediakannya pun cepat dan mudah sebab kita tak perlu masak lama sangat macam sambal garing yang lain. Kira ini versi express lah. Hidangan ni sedap dimakan macan tu saja dengan nasi panas, nak makan dengan roti pun boleh.Anak-anak memang sangat suka …

Bendi Goreng Bercili

Bendi Goreng Bercili yang mudah disediakan tetapi sangat sedap. Bendi ini tidak harus digoreng terlalu lama kerana nanti ia terlebih layu dan lembik. Cukup sekadar goreng di atas api yang besar sehingga sedikit layu supaya kerangupan bendi dapat dikekalkan. Untuk resepi ini Che Nom tidak masukkan langsung garam kerana ikan …

Sup Sayur

Resepi Sup Sayur yang sedap dimakan panas-panas di kala cuaca mendung atau ketika kurang sihat. Bahan-bahan sayur boleh di tambah mengikut kesukaan anda cuma sayur yang keras perlu dimasukkan terlebih dahulu supaya lembut dengan sempurna bila siap masak nanti.

More