Kari Ikan Siakap

Resepi Kari Ikan Siakap ini sebenarnya hidangan kegemaran keluarga Che Nom di kampung. Kalau ada ikan siakap yang segar dari pasar selain dari dimasak ikan bakar, mak Che Nom akan masak kari (atau gulai kata orang utara) bersama dengan tomato atau bendi.

Rahsia untuk mendapatkan kari ikan yang sedap ialah serbuk kari harus betul-betul masak sampai pecah minyak. Barulah kuah yang terhasil nanti sedap dan juga tidak mudah basi.

Bahan-bahan:

  • 1 ekor ikan siakap
  • 1 pek serbuk kari ikan, atau dalam anggaran 2 1/2 sudu besar
  • 1 sudu besar serbuk cili
  • 2 tangkai daun kari
  • sedikit air asam jawa
  • 1 mangkuk santan cair
  • 1 mankuk santan pekat
  • 3 biji tomato
  • bendi
  • minyak untuk menumis
  • Bahan hiris nipis atau tumbuk halus:
  • 4 ulas bawang putih
  • 4 biji bawang merah
  • 2 inci halia
  • Bahan rempah tumis:
  • 1 sudu kecil halba campur
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 1 kuntum bunga lawang

Cara Penyediaan:

  1. Potong ikan siakap kepada blok kecil. Basuh dan toskan.
  2. Bancuh rempah kari ikan bersama serbuk cili dengan sedikit air supaya menjadi pes.
  3. Panaskan minyak. Masukkan bahan hiris nipis, bahan rempah tumis dan daun kari. Tumis sehingga kekuningan dan naik bau.
  4. Masukkan pes serbuk kari tadi, air asam jawa dan kacau sehingga pecah minyak dan juga warna rempah berubah menjadis sedikit gelap. Boleh tambah air sedikit demi sedikit semasa proses menumis supaya rempah tidak hangus.
  5. Masukkan ikan dan santan cair. Tutup periuk dan biarkan ikan masak seketika.
  6. Masukkan pula santan pekat bersama tomato atau bendi.
  7. Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.

Tip:

  • Anda boleh juga gunakan santan kotak. Tapi haruslah pandai mengagak banyak mana air yang hendak dimasukkan supaya dapat kepekatan kuah kari seperti yang anda suka.
  • Gunakan periuk yang tebal permukaannya supaya rempah kari tidak cepat hangus semasa proses menumis.
  • Semasa proses memasak kari ikan, hati hati semasa mengacau kuah supaya ikan tidak hancur.

Che Nom

Che Nom, suri rumah dan ibu, gemar berkongsi masakan di Youtube dan blog. Subscribe di Youtube dan Follow di Instagram dan Facebook untuk mendapatkan resepi dan maklumat terkini dari Che Nom.

Youtube Video

Resepi Berkaitan:

Kari Kepala Ikan

Kari Kepala Ikan yang pekat berempah, pedas, masam, semua cukup rasa. Ada banyak cara masak kari kepala ikan ni, ada kari cara mamak, cara nyonya, cara masakan Cina, cara melayu..yang ni cara biasa Che Nom masak kat rumah aja. Kuah kari kepala ikan mestilah pekat, baru terangkat bila makan. Ikan …

Kari Kepala Ikan

Resepi Kari Kepala Ikan sedap, menggunakan ikan merah boleh jugak di ganti dengan siakap, di hidang bersama air asam tomato. Menu lazat untuk hidangan tengah hari.

Kari Ikan Bawal

Resepi Kari Ikan Bawal yang mudah dan sedap. Untuk masakan kari Che Nom suka tambah sedikit serbuk cili supaya dapat mengimbangi rasa rempah dan pedas serta warna kuah kari juga akan menjadi lebih cantik. Che Nom gunakan ikan bawal emas bersaiz sederhana untuk resepi ini, anda boleh juga gunakan ikan …

Kari Pekat Ikan Merah

Jom kita masak kari ikan cara org dulu yang Che nom belajar dari bonda tersayang. Kali ni Che Nom gunakan Ikan Merah yang segar lagi sebab baru beli kat pasar. Bahan-bahannya taklah banyak sangat, cuma cara dan teknik memasak kari tu yang menentukan sedap atau tak hasilnya nanti.

Ikan Siakap Stim Limau ala Thai

Che Nom nak share satu resepi sihat kegemaran Che Nom, sesuai untuk yang tengah diet atau menu yg kalau minyak dah habis kat dapur, iaitu resepi Siakap Steam Ala Thai. Resepi di ilhamkan dari Pailin’s Kitchen, dari negara jiran iaitu Thailand. Che Nom ni mmg penggemar tegar makanan Thai. Caranya …

Siakap Kengsom Thai

Untuk kali ni, Che Nom nak kongsi resepi lauk yg mudah, tapi walau mudah..fuh sedap tak terkata rasa dia Jom masak Siakap kengsom. Menu ni kalau tak silap Che Nom lah, asal dari selatan thai. Kuah nya wangi sgt dari kunyit dan bawang fresh Rasanya pun kena ada pedas dari …

Siakap Stim Lemon

Siakap stim lemon, menu favourite Che Nom sekeluarga. Menu ni mudah, sihat dan sesuai lah bagi penggemar ikan atau sesiapa yang tengah diet tu. Dulu Che Nom dah pernah share resepi siakap steam limau, kaedah nya berbeza dengan kali ni sebab yg ni semuanya kita kukus sekaligus. Jus lemon tu …

Siakap Stim Taucu

Resepi Siakap Stim Tauchu, resepi yang berkhasiat menggunakan kaedah stim dan keistimewaan hidangan ini adalah terletak kepada rasa lemak dan masin daripada taucu yang dijeruk. Diinspirasikan dari masakan cina, pasti sangat lazat jika dimasak menggunakan ikan siakap yang segar dari pasar.

Siakap Stim Lemon

Resepi Siakap Stim Lemon yang sedah dan cepat untuk di sediakan, menggunakan lemon sebagai bahan utama untuk menambahkan lagi rasa segar ikan apabila distim

Siakap Sweet Sour

Resipi Ikan Siakap Sweat Sour adalah resepi yang terkenal di kalangan masyarakat Cina. Rasa masakan ini pasti lazat jika anda memilih ikan yang segar. Ikan Siakap boleh juga di gantikan dengan ikan talapia dan ikan bawal.