Senarai resepi Che Nom di bawah kategori Seafood

Tomyam Goong dengan Homemade Paste

Hi semua….harini Che Nom nak  masak tomyam goong menggunakan perencah tomyam yang dibuat sendiri, guna semua bahan-bahan yang ada di sini. Memang another level lah.Tomyam goong ni tomyam udang sebenarnya. Selain beli pes tomyam yang ready made dari Thai tu, Che Nom kadang-kadang buat sendiri pes tomyam dalam kuantiti yang …

Tomyam Putih ala Restoran Thai

Hi semua, kali ni Che Nom nak share resepi tomyam kuah putih ala Thai yg pedas, masam secukup rasa, sama macam yg Che Nom selalu makan kat Kg Baru dulu. Mmg sedap betul tomyam ni, simple pun nak sedia kan. 

Tom Yam Thai Campur

Resepi Tom Yam Thai Campur yang Che Nom kongsi kali ini adalah sejenis tom yam yang berkuah merah pedas atau "nam Khon" berbanding satu lagi jenis Tom Yam Thai yang berkuah putih atau "nam sai".Dalam resepi ini kita masukkan susu cair dan akar ketumbar sebagai bahan utama penambah aroma. Juga …

Sambal Tumis Sotong dan Petai

Sambal Tumis Sotong Petai yang kaedah ialah dengan masak sotong tanpa minyak dahulu sehingga keluar airnya supaya sambal menjadi pekat, sotong tidak menjadi kecut dan lembut. Air yang keluar semasa proses memasak sotong tanpa minyak boleh dimasukkan kembali ke dalam kuah sambal, tapi jika anda tidak suka kan air sotong …

Sotong Masak Hitam Ala Mamak

Resepi Sotong Masak Hitam Ala Mamak, walaupun tak sama 100% untuk cara dan bahannya tetapi hasilnya sangat sedap dan sesuai dimakan bersama nasi kandar, nasik minyak, nasi tomato atau nasi berempah yang lain. Kalau boleh gunakan sotong putih yang besar dan ada telur yang penuh di dalamnya kerana isi sotong putih …

Udang Galah Masak Lemak Cili Api

Resepi Udang Galah Masak Lemak Cili Api yang memang sangat sedap dan membuka selera. Jika ada udang galah yang segar, boleh lah cuba masakan ini. Bagi Che Nom, masak lemak cili api yang sedap terletak kepada dua kunci utama iaitu seafood yang segar dan penggunaan daun kunyit yang segar dalam …

Paprik Seafood Ala Thai

Resepi Paprik Seafood yang pasti boleh menandingi kesedapan paprik jika dibandingkan dengan restoran Thai. Kunci utama kepada sedapnya masakan ini ialah seafood dan bahan- bahan yang segar. Bagi mendapatkan rasa ala Thai, jangan lupa letakkan sos ikan kerana itulah bahan utama yang selalu digunakan oleh tukang masak Thai, terutamanya masakan …

Kari Sotong Sedap

Resepi Kari Sotong yang selalu disediakan oleh bonda Che Nom masa dulu-dulu, sangat sedap jika dimakan bersama nasi putih sahaja tanpa lauk lain. Dalam resepi ni, Che Nom tambah serbuk cili supaya kuah kari tidak terasa muak, sebab memang kari sotong sangat sedap jika kuahnya pedas. Sangat penting dalam masakan …

Masak Lemak Cili Padi Nangka Muda dan Udang

Resepi Masak Lemak Cili Padi Nangka Muda dan Udang, memang menu yang sangat membuka selera. Nangka muda mudah didapati di pasar basah, selalunya dijual dalam potongan memanjang dan sudah dikupas kulitnya. Memang sedap gandingan nagka muda bersama udang, dan rahsia utama masak lemak cili padi yang sedap ialah penggunaan kunyit …

Lala Masak Pedas

Resepi Lala Masak Pedas ni sangat mengingatkan Che Nom kepada Kg Baru, Kuala Lumpur. Kami sekeluarga selalu ke sana di hujung minggu untuk makan hidangan ala Thai di sana. Selalunya lauk lala masak pedas ni pasti dipesan dalam menu. Dalam resepi ini Che Nom tak gunakan cili kering, tetapi cili …

Sambal Tumis Udang Petai

Resepi Sambal Tumis Udang dan Petai, hidangan yang cukup membuka selera terutamanya buat penggemar ulam petai. Walaupun petai mempunyai bau yang kurang menyenangkan, tapi rasanya sedap dan mempunyai khasiat yang sangat tinggi seperti mengurangkan risiko tekanan darah tinggi, anemia (kerana kandungan vitamin B6 yang tinggi di dalam petai) dapat membantu …

Sambal Sotong Kembang Berkacang

Resepi Sambal Sotong Kembang Berkacang, Che Nom memang selalu masak sambal ni untuk dipadankan bersama kuah lodeh kerana rasa lemak dari kacang tu menambah lagi kesedapan hidangan Lontong. Sotong kembang selalunya ada dijual di pasar basah atau supermarket. Sotong ni berwarna coklat pudar dan tak perlu direndam lagi, cuma perlu …

More