Sayur Bayam Tumis Air

Resepi Sayur Bayam Tumis Air yang cukup mudah dan juga sangat berkhasiat. Untuk resepi ini Che Nom gunakan udang segar, tapi boleh juga digantikan dengan ikan bilis atau udang kering. Sayur yang dimasak sebegini sememangnya membuka selera dan cukup sedap walaupun cuma dimakan bersama lauk seperti ikan mahupun ayam goreng sahaja.

Bahan-bahan:

  • 1 ikat bayam, potong kecil dan asingkan batang yang lembut
  • 3 biji bawang merah, hiris nipis
  • 3 ulas bawang putih, hiris nipis
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 6-7 ekor udang, buang kulit
  • cili merah
  • garam secukup rasa
  • 1-2 sudu besar minyak masak

Cara Penyediaan:

  1. Panaskan minyak dan tumis bawang merah bersama bawang putih sehingga kekuningan.
  2. Masukkan udang dan kacau seketika sehingga separuh masak.
  3. Masukkan bahagian batang bayam dan masak sehingga lembut.
  4. Masukkan pula bahagian daun bayam serta diikuti air secukupnya.
  5. Kemudian masukkan sos tiram, cili merah dan garam secukup rasa. Rebus hingga mendidih dan tutup api.

Tip:

  • Jangan masak terlalu lama kerana sayur akan melecur dan kurang khasiatnya.

Che Nom

Che Nom, suri rumah dan ibu, gemar berkongsi masakan di Youtube dan blog. Subscribe di Youtube dan Follow di Instagram dan Facebook untuk mendapatkan resepi dan maklumat terkini dari Che Nom.

Youtube Video

Resepi Berkaitan:

Sup Sayur

Resepi Sup Sayur yang sedap dimakan panas-panas di kala cuaca mendung atau ketika kurang sihat. Bahan-bahan sayur boleh di tambah mengikut kesukaan anda cuma sayur yang keras perlu dimasukkan terlebih dahulu supaya lembut dengan sempurna bila siap masak nanti.

Bayam Goreng Sos Tiram

Resepi Sayur Bayam Goreng Sos Tiram, masakkan ringkas yang sangat sedap jika digandingkan dengan lauk seperti ikan goreng dan sambal belacan. Pasti akan bertambah-tambah nasi.

Sayur Kailan Ikan Masin

Hi Semua, Episode kali ini…Che Nom nak masak resepi sayur kalian ikan masin..ramai sgt yang minta resepi sayur..jadi kali ni Che Nom tunaikanlah permintaan tu. Kailan ikan masin ni memang cukup pedas, masin dari ikan kering, dan bau tumisan bawang putih dan cili tu..pasti membuka selera. Macam makan kat restoran …

Air Asam Tomato

Air Asam Tomato Resipi dari Kedah, Menggunakan Tomato dan Air Asam sebagai bahan asas, resepi istimewa untuk dimakan bersama ikan bakar

Nasi Lemak Tumis

Resepi Nasi Lemak yang saya adaptasi dari resepi kak Azlita Aziz di video instagram nya. Selalunya Che Nom tak gunakan kaedah menumis kalau masak nasi lemak, tapi bila tgk kak Ita masak nasi lemak gunakan cara menumis teringin pula nak cuba. Memang betul-betul sedap kerana nasi lemak ini akan lebih …

Sambal Tumis Sardin

Resepi Sambal Tumis Sardin, masakan yang mudah tapi cukup membangkitkan selera. Hidangan ini boleh dimakan bersama nasi, lempeng ataupun roti. Memang dari dulu lagi, macam ni lah cara Che Nom masak sebab mak yang ajar dan makanan tin yang biasa-biasa aja rasanya boleh bertukar menjadi sangat sedap. Setiap orang lain …

Sambal Tumis Sotong

Resepi Sambal Tumis Sotong, salah satu menu kegemaran keluarga saya. Jika anda lihat gambar, sotong dimasak seekor tanpa dipotong. Boleh dipotong jika anda suka. Untuk mendapatkan kuah sambal yang sedap pastikan cili kisar dimasak lama sehingga pecah minyak.

Sambal Tumis Udang

Resepi Sambal Tumis Udang ini disediakan menggunakan bahan yang ringkas dan penyediaanya tidak memerlukan masa yang panjang. Pastikan anda menggunakan udang yang segar kerana rasa manis udang segar akan melazatkan lagi kuah sambal tumis. Hidangan untuk keluarga yang enak dimakan bersama nasi putih atau nasi lemak.

Sambal Tumis Ikan Cencaru

Sambal Tumis Ikan Cencaru, menu yang mudah disediakan dan sangat sedap jika dimakan bersama nasi putih.Kita belah belakang ikan cencaru kerana isi ikannya tebal dan supaya ikan menjadi garing dan menyerap sambal di bahagian belahan nya.Sos ikan memang sangat sesuai dimasukkan ke dalam sambal tumis untuk sebarang jenis ikan, rasanya …