Bayam Goreng Sos Tiram

Resepi Sayur Bayam Goreng Sos Tiram, masakkan ringkas yang sangat sedap jika digandingkan dengan lauk seperti ikan goreng dan sambal belacan. Pasti akan bertambah-tambah nasi.

Kobis Goreng Ala Mamak

Resepi Kobis Goreng Ala Mamak yang sangat mudah disediakan. Oleh kerana suka sangat makan sayur yang dimasak macam ni kat kedai mamak, Che Nom cuba masak sendiri dan hasilnya sangat sedap. Bahan utama dalam menu ini ialah biji sawi yang boleh didapati di kedai runcit atau pasaraya biasa. Boleh campur …

Pak Choy Tumis Sos Tiram

Resepi Pak Choy Tumis Sos Tiram, menu sayur yang mudah dan cepat disediakan. Cuma celur sayur dan tuang kuah ke atas sayur dan siap dihidangkan. Untuk mendapatkan sayur yang sedap, jangan dicelur terlalu lama kerana tekstur sayur haruslah masih rangup semasa dihidangkan. Itu yang membuatkan rasa masakan sayur ini sedap dan …

Terung Goreng Berlada

Resepi Terung Goreng Berlada yang paling mudah dan sangat sedap. Buat para penggemar terung, hidangan begini pasti membuka selera makan anda. Untuk resepi ini Che Nom gunakan cili merah dan juga cili padi yang segar kerana warna sambal akan jadi cantik dan rasanya sangat sedap dengan terung. Tapi jika tiada …

Sayur Bayam Tumis Air

Resepi Sayur Bayam Tumis Air yang cukup mudah dan juga sangat berkhasiat. Untuk resepi ini Che Nom gunakan udang segar, tapi boleh juga digantikan dengan ikan bilis atau udang kering. Sayur yang dimasak sebegini sememangnya membuka selera dan cukup sedap walaupun cuma dimakan bersama lauk seperti ikan mahupun ayam goreng …

Peria Goreng Telur

Resepi Peria Goreng Telur yang ringkas dan sedap. Ini adalah masakan sayur kegemaran Che Nom, dan peria juga sangat bagus untuk kesihatan. Bagus dimakan oleh penghidap kencing manis dan juga dikatakan memberikan khasiat untuk kecantikan kulit. Untuk menghilangkan rasa pahit peria yang terlalu kuat, rendam hirisan peria di dalam air …

Kailan Ikan Masin

Entri kali ini Che Nom nak kongsikan resepi Kailan Ikan Masin. Dulu kami sekeluarga selalu makan sayur kat sebuah restoran di Kg Baru, KL tapi malang sekali restoran tu dah ditutup perniagaannya. Apa yang special tentang Kailan Goreng Ikan Masin di situ ialah kerangupan sayur kailan nya. Bila mencuba masak …

Kobis Masak Lemak Putih

Resepi Kobis Masak Lemak Putih, hidangan ala kampung yang ringkas tetapi sangat membuka selera. Untuk resepi ini, Che Nom masukkan ikan bilis tetapi anda boleh gantikan dengan udang kering ataupun udang. Anda boleh mencuba ikut selera masing-masing. Boleh juga masukan tempe, kacang panjang atau suhun. Kalau di kampung, masakan ni …

Cendawan Tiram Goreng Rangup

Resepi Cendawan Tiram Goreng Rangup untuk sesiapa yang inginkan kelainan dalam masakan sayur cendawan dan juga mudah untuk disediakan. Che Nom hanya gunakan tepung berempah segera yang digunakan untuk menggoreng ayam. Anda boleh pilih mana-mana jenama yang disukai atau yang mudah diperolehi. Bahan-bahannya pun mudah sahaja. Keluarga Che Nom memang …

Pucuk Paku Masak Lemak Cili Api

Sayur pucuk paku masak lemak cili api sememangnya hidangan kegemaran keluarga Che Nom dan tak pernah jemu dimakan. Kalau nak beli sayur pucuk paku, pastikan daunnya masih segar dan tidak layu. Jika daunnya sudah bertukar warna gelap di hujung, maknanya daun sudah lama dipetik dan tidak segar lagi. Masak lemak …

Acar Timun Mentah

Resepi Acar Timun Mentah yang sesuai dimakan bersama nasi minyak, nasi tomato atau nasi berperisa yang lain. Che Nom sediakan acar ni untuk dimakan bersama nasi tomato. Cara nak buat acar ni sangat mudah dan tak perlu dimasak. Sebab tu lah dipanggil acar mentah dan bahan-bahan pun mudah sahaja. Acar …

Begedil Ayam Sedap

Resipi Begedil Ayam yang sangat mudah dimasak dan sangat sedap. Che Nom sediakan begedil ayam ni untuk dihidangkan bersama soto ayam, sebabnya tak sedaplah soto kalau tak ada begedil kan... Untuk resipi ini, kentang yang digunakan ialah kentang yang biasa terdapat di kedai, bukannya kentang jenis yang diimport seperti kentang …

More