Senarai resepi Che Nom di bawah kategori Nasi pulut dan bubur

Nasi Daging & Air Asam Kerisik Utara

Bersempena Hari Raya Aidiladha yang baru saja berlalu, Che Nom nak sediakan permintaan ramai iaitu Nasi Daging Utara dan Air Asam Kerisik. Ada 3 bahagian iaitu pertama, nasi yang dimasak bersama air rebusan daging, campuran rempah dan bahan-bahan lain. Kedua, dihidangkan pula bersama air asam kerisik yang pedas, pekat masam, …

Nasi Arab Mandy Ayam

Nasi Arab Mandi Ayam, resepi special untuk bulan Ramadhan kali ini. Che Nom mulakan resepi dengan cara untuk membuat rempah mandy secara homemade, guna bahan-bahan yang biasa ada di dapur saja dan kita akan dapat hasilkan rempah nasi arab mandi yang tak kurang hebatnya. Selepas hasilkan rempah, Che Nom akan …

Nasi Lemak Bungkus

Hi semua, untuk kali ini Che nom sediakan nasi lemak bungkus sebab rindu nak balik kampung tapi tak boleh sebab PKPB. Jadi kenalah buat sendiri kat rumah. Kat kampung Che nom memang banyak dijual nasi lemak bungkus kecil-kecil untuk sarapan pagi. Memang best sangat. Makan pula dengan kopi O atau …

Ayam Goreng Madu & Nasi Minyak

Hi Semua. Untuk kali ini, Che Nom nak masak masakan yang dulu-dulu selalu dimasak masa kat rumah bujang. Ayam goreng madu dengan nasi minyak dan sos cili ala Thai. Nampak banyak menu ni, tapi sebenarnya tak susah pun, bahan-bahan pun mudah saja. Tetapi hasil nya terutama sekali ayam tu memang …

Nasi Ala Kak Wok

Hi semua. Kali ini, Che Nom nak masak hidangan lengkap yang menarik dan sedap rasanya, iaitu Nasi ala Kak Wok. Resepi ini bukan lah dari resepi asal tapi Che Nom ada olah ikut bahan apa yang ada di dapur. Nak sediakan pun tak susah, cuma ada beberapa bahagian penyediaan untuk …

Nasi Tomato dan Acar Timun ala Lauk Pengantin

Untuk resepi kali ni Che Nom akan kongsikan resepi Nasi Tomato dan Acar Timun, atau sesetengah orang panggil Jelatah. Sebelum ni Che Nom dah share resepi Ayam Masak Merah ala lauk Pengantin yang sangat sesuai jika dipadankan dengan Nasi Tomato dan Acar Timun ni. Hidangan yang sangat membuka selera, memang …

Nasi Goreng Tomyam

Hi semua, tiba-tiba terasa rindu pulak dengan makanan restoran Thai lepas raya ni….jadi harini Che Nom nak masak Nasi Goreng Tomyam..Rasa masam2 dan beraroma dari tomyam paste, ditambah pulak dengan pedas dari cili padi dan beberapa bahan penting lain…cukup sedap kalau dihidang panas-panas

Nasi Briyani Pakistan

Nasi Briyani Ayam style Pakistan yang sungguh lembut, fluffy dan cukup lengkap rasanya. Cara masaknya agak berbeza iaitu beras perlu direbus dan dibuang kanji dahulu…sbb tu lah nasi jadi lembut sgt dan mudah nak masak sbb kita tak perlua agak sukatan air. Kemudian dilapis dengan lauk yg kita masak.NOTA: 1/2 …

Nasi Goreng Cili Padi Pedas

Nasi goreng cili padi yang pedas menyengat, menu mesra utk dapur bujang atau kalau nak masak waktu tempoh pengasingan di rumah. Siapa yg mintak sgt resepi untuk org bujang tu, jom tgk cara Che Nom masak nasi goreng ni. Kalau makan dgn teh o atau kopi o memang layan.

Nasi Goreng Cendawan Istimewa

Nasi Goreng Cendawan yang kebiasaannya terdapat di restoran Melayu dan Thai, sangat mudah disediakan dan sedap.Che Nom guna cendawan tiram yang dicarik kasar dalam resepi ini. Apa yang istimewa adalah aroma daripada cendawan yang digoreng bersama nasi memberikan kelainan kepada nasi goreng ini. Pastikan cendawan adalah segar dan lebihkan cili …

Nasi Lemak Tumis

Resepi Nasi Lemak yang saya adaptasi dari resepi kak Azlita Aziz di video instagram nya. Selalunya Che Nom tak gunakan kaedah menumis kalau masak nasi lemak, tapi bila tgk kak Ita masak nasi lemak gunakan cara menumis teringin pula nak cuba. Memang betul-betul sedap kerana nasi lemak ini akan lebih …

Nasi Goreng Cina

Resepi Nasi Goreng Cina, sejenis nasi goreng yang sesuai dihidangkan untuk kanak-kanak atau untuk orang yang tidak suka dengan makanan pedas. Untuk resepi ini Che Nom gunakan kiub ayam, minyak bijan dan lada sulah sebagai penambah rasa kerana nasi goreng cina ni memang tidak banyak bahannya dan warnanya juga harus …

More