Tauhu Begedil Dan Sambal Kicap Yang Padu

Tauhu begedil yang pernah viral suatu ketika dulu tapi sekarang masih ramai yang sukakan menu ni dan juga menjadi punca rezeki untuk jualan. Apa yg menentukan sedap tak sedap tauhu begedil tu, inti begedilnya mestiah cukup semua rasa dan tektur yang sempurna, dan sambal kicap mestilah padugabungan tu yg akan membuatkan tauhu begedil ni larisatau laku keras org kata. NOTA PENTING: untuk salutan yang lebih garing, campur 1-2 sudu besar tepung jagung dalam adunan telur.

Bahan-bahan:

  • Bahan-bahan untuk tauhu begedil:
    • 300g / 25-30 biji tauhu kering
    • biji bawang besar
    • 150g daging kisar
    • 6-7 biji kentang
    • 3 tangkai cili merah
    • sedikit daun sup
    • cawan bawang goreng
    • sudu kecil lada sulah
    • garam secukup rasa
    • 2 biji telur
    • secubit garam
  • Bahan-bahan untuk cili kicap:
    • biji bawang besar
    • 3 biji bawang merah
    • 5-6 ulas bawang putih
    • 10 tangkai cili padi
    • 2 tangkai cili merah
    • sedikit minyak
    • Anggaran 1 cawan kicap manis ABC
    • Anggaran 1/3 cawan kicap manis cap Kipas Udang

Cara Penyediaan:

  1. Cara-cara untuk tauhu begedil:
    1. Gunting permukaan tauhu kering dan keluarkan isinya. Asingkan dulu isi dan tauhu kering.
    2. Cincang halus daun sup dan cili merah.
    3. Hiris nipis kentang dan bawang merah. Kemudian potong dadu biji bawang besar.
    4. Panaskan minyak dan goreng hirisan bawang merah sehingga kekuningan dan garing. Gorengkan dengan api yang sederhana.
    5. Angkat dan toskan minyak selepas bawang merah kelihatan keperangan.
    6. Kemudian, goreng kentang sehingga sedikit kekuningan lalu angkat dan toskan minyak.
    7. Tumis bawang besar serta masukkan daging kisar. Gaul sehingga ia masak serta kering airmya.
    8. Tambah serbuk lada dan garam secukup rasa.
    9. Bila air daging sudah kering, angkat dan ketepikan dulu.
    10. Lenyek kentang goreng sehingga lumat lalu masukkan isi tauhu kering, cili merah, sedikit daun sup, daging kisar goreng, setengah cawan bawang goreng, lada sulah dan garam.
    11. Gaul rata kesemua bahan sehingga sebati.
    12. Bulatkan inti dan masukkan atau sumbat kedalam tauhu kering.
    13. Pecahkan telur kedalam mangkuk dan sedikit garam. Kacau sehingga rata.
    14. Celup tauhu begedil kedalam telur dan goreng kedalam minyak yang panas sehingga ia masak keperangan.
    15. Angkat dan toskan minyak lalu tauhu begedil siap untuk dihidang.
  2. Cara-cara untuk sambal kicap:
    1. Hiris kasar bawang besar, bawang merah dan bawang putih. Potong atau patahkan cili padi dan cili merah.
    2. Goreng bahan-bahan kedalam minyak panas dan masak sehingga ia layu serta lembut. Kemudian, angkat dan toskan minyak.
    3. Masukkan bahan kedalam pengisar. Tambah kicap manis ABC dan kicap manis cap Kipas Udang lalu kisar sehingga sederhana halus.
    4. Selepas siap dikisar, perah limau nipis jika mahu.

Tip:

  • Kentang jika tidak dikupas kulitnya, pastikan cuci kentang sebersih-bersihnya untuk dimasukkan kedalam masakan. Selain itu, jika mahu direbus kentang, tidak perlu dihiris nipis.
  • Pastikan bawang merah goreng tidak dibiarkan begitu lama dan cepat-cepat mengangkatnya selepas ia sudah masak keperangan. Hal ini kerana bawang itu masih dalam proses masak dimana ia akan cepat hangit dan menyebabkan rasa pahit serta tidak sedap.
  • Bawang boleh diletakkan dibawah kipas selepas ditos jika tidak pandai mengagak masa mengangkatnya. Tips ini oleh dicuba ya.
  • Jika tidak mahu menggunakan kaedah menggoreng kentang kerana takut berminyak, kentang boleh juga direbus. Bagi Che Nom, kentang yang digoreng kerana akan lagi sedap rasanya dan begedil lebih mudah dibentuk.

Che Nom

Che Nom, suri rumah dan ibu, gemar berkongsi masakan di Youtube dan blog. Subscribe di Youtube dan Follow di Instagram dan Facebook untuk mendapatkan resepi dan maklumat terkini dari Che Nom.

Youtube Video

Resepi Berkaitan:

Bihun Singapore Dan Sambal Kicap

Untuk kali ni, kita masak goreng-goreng pula. Bihun goreng putih, atau org Singapore panggil mee birthday, kan? Che Nom akan tunjuk cara goreng bihun yang anti gagal. Untuk siapa yang baru nak blajar boleh tengok video ni. Nak goreng bihun tak lah susah mana, tapi kalau tersilap langkah, boleh jadi …

Begedil Daging

Resepi Begedil Daging yang sedap dimakan bersama soto atau bihun sup. Menggunakan ubi kentang dan daging sebagai bahan utama, Begedil daging taklah begitu sukar untuk disediakan, hanya perlu menggunakan teknik yang betul pasti menjadi, pastilkan minyak yang digunakan untuk menggoreng begedil ini betul-betul panas untuk menggelakkan daripada minyak daripada melekat …

Bihun Sup Ala Restoran Thai Dan Sambal Kicap.

Kali ini, Che Nom nak sediakan menu ringkas, menu comfort food, iaitu Bihun sup ala Restoran Thai, dipadankan pula dengan sambal kicap yang pekat dan pedas. InsyaAllah sedap tambahan lagi kalau makan ramai2 dengan keluarga kt rumah. Biasanya bihun sup ni dihidang dgn cili flakes, tapi Che Nom suka kalau …

Daging Masak Kicap Dan Kentang

Hi semua, Assalamualaikum. Kali ni Che Nom nak masak, menu yang ringkas tapi cukup sedap menjilat jari kalau makan iaitu daging masak kicap berkentang. Biasanya kalau masak daging kicap Che Nom suka perap sekejap daging dengan beberapa bahan, biar serap semua rasa. Selain itu, tujuan kita perap ialah untuk lembutkan …

Begedil Ayam Sedap

Resipi Begedil Ayam yang sangat mudah dimasak dan sangat sedap. Che Nom sediakan begedil ayam ni untuk dihidangkan bersama soto ayam, sebabnya tak sedaplah soto kalau tak ada begedil kan... Untuk resipi ini, kentang yang digunakan ialah kentang yang biasa terdapat di kedai, bukannya kentang jenis yang diimport seperti kentang …

Sambal Tumis Sotong dan Petai

Sambal Tumis Sotong Petai yang kaedah ialah dengan masak sotong tanpa minyak dahulu sehingga keluar airnya supaya sambal menjadi pekat, sotong tidak menjadi kecut dan lembut. Air yang keluar semasa proses memasak sotong tanpa minyak boleh dimasukkan kembali ke dalam kuah sambal, tapi jika anda tidak suka kan air sotong …

Kuey Teow Goreng dan Cili Potong Kicap

Resepi Kuey Teow Goreng yang menjadi kegemaran keluarga Che Nom. Bahan-bahannya mudah, tapi mungkin perlu diberi sedikit perhatian pada beberapa tips untuk mendapatkan Kuey Teow Goreng yg sedap. Ada 1 bahan tambahan yg selalu Che Nom masukkan supaya ada sedikit kelainan pada rasa nya.Kuey Teow ni goreng tak boleh lama sangat nanti cepat lembik …

Rahsia Char Kuey Teow Padu Terbongkar

Kali ni Che Nom nak share cara masak Char Kuey Teow versi berkuah/basah macam yang biasa dimasak kat gerai-gerai Melayu di Penang. Cara ni memang berbeza dgn Char Kuey Tieow asal Chinese style. Macam mana terhasil versi kuah basah ni Che Nom pun kurang pasti, tapi memang sedap lah rasanya. …