Resepi Roti Jala Lembut dan Kari Ayam Berkerisik

Roti Jala Lembut Dan Kari Ayam Berkerisik
  • Masa Penyediaan: 20 minit,
  • Masa Memasak:20 minit,
  • Jumlah Hidangan:5 orang

Resepi Oleh: Che' Nom

Hi Semua, kali ni CN nak share resepi kegemara semua orang kat rumah ni, iaitu roti jala dan kari ayam berkerisik. Kalau bulan puasa, ni antara menu wajib yang kena sediakan cukup sekali pun takpe. Roti jala yang lembut, bila makan dengan kuah kari ayam yang lemak wangi bau dari kerisik tu, hmm mmg kombinasi yang mantap lah.


Bahan-Bahan:

  • Bahan-bahan tumbuk halus:
  • 4 ulas bawang putih
  • 5 biji bawang merah
  • 2 inci halia
  • Rempah 4 sekawan:
  • 1 batang kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 4 biji buah pelaga
  • 2 kuntum bunga cengkih
  • Bahan-bahan lain:
  • ½ cawan minyak masak
  • 1 tangkai daun kari
  • 3 sudu besar rempah kari daging
  • 1 sudu besar serbuk cili
  • sedikit air
  • ½ - 1 ekor ayam saiz sederhana
  • ½ - 1 batang lobak merah
  • 2-3 cawan santan cair
  • 2 biji kentang
  • 2-3 sudu besar jus asam jawa
  • 1 cawan santan pekat
  • 2-3 sudu besar kerisik
  • garam secukup rasa
  • BAHAN-BAHAN UNTUK ROTI JALA:
    • 3 cawan tepung gandum
    • 3½ cawan santan cair
    • 1 biji telur
    • 3 sudu besar penuh majerin atau ¼ cawan majerin cair
    • 1 sudu kecil garam
    • ¾ sudu kecil serbuk kunyit
    • **** kalau guna santan kotak, cairkan 1 kotak kecil dengan air supaya menjadi 3½ cawan santan cair

Cara Penyediaan:

  1. Cara-cara untuk kari ayam:
    1. Cincang kasar bawang merah, bawang putih dan halia.
    2. Kemudian tumbuk hancur bahan-bahan tadi (nak cincang halus pon boleh).
    3. Carrot potong dadu.
    4. Potong kentang ikut cita rasa anda.
    5. Bancuh rempah kari daging, serbuk cili dan air.
    6. Panaskan minyak.
    7. Tumis bahan tumbuk sehingga kekuningan.
    8. Masukkan rempah 4 sekawan, daun kari, bancuhan rempah dan air (air dari bekas bancuhan rempah dan lesung batu).
    9. Masak sehingga rempah kering kemudian tambah air.
    10. Ulang 3-4 kali.
    11. Bila rempah dah masak, masukkan ayam.
    12. Masukkan carrot dan tutup sekejap supaya masak sedikit.
    13. Kemudian masuk air asam jawa secukupnya.
    14. Masukkan pula kentang dan santan cair (santan perahan kedua)
    15. (kalau guna santan kotak, masukkan air putih je utk step ni).
    16. Teruskan masak sehingga kentang empuk.
    17. Masukkan santan pekat (untuk yang guna santan kotak boleh masukkan sekarang).
    18. Masukkan kerisik.
    19. Tambah sedikit air mengikut kepekatan kuah.
    20. Kemudian masukkan garam.
    21. Renehkan sehingga semua masak sebati.
  2. Cara-cara untuk roti jala:
    1. Masukkan bahan- bahan kedalam blander dimulakan dengan santan cair.
    2. Diikuti dengan tepung gandum, garam, serbuk kunyit, telur dan mentega cair.
    3. Kisar sampai halus.
    4. Tapis adunan.
    5. Panaskan kuali dengan sedikit minyak (ratakan dengan tisu).
    6. Masukan adunan dalam acuan.
    7. Kemudian tirai roti jala sampai habis adunan.
    8. Gulung roti jala.
    9. Hidang dengan kari ayam.

Tips:

  • Masukkan dulu santan cair kedalam blander, supaya tepung tak berketul-ketul dan melekat dekat bawah blander.

Youtube

Artikel Berkaitan

Resepi Berkaitan: