Keleksi Resepi Ikan Siakap

Keleksi Resepi Ikan Siakap Terbaik dari iResipi.com

Siakap Kengsom Thai

  • Masa Penyediaan: 20 minit |
  • Masa Memasak:30 minit |
  • Jumlah Hidangan:4 orang

Oleh: Che' Nom

Untuk kali ni, Che Nom nak kongsi resepi lauk yg mudah, tapi walau mudah..fuh sedap tak terkata rasa dia Jom masak Siakap kengsom. Menu ni kalau tak silap Che Nom lah, asal dari selatan thai.

Kuah nya wangi sgt dari kunyit dan bawang fresh Rasanya pun kena ada pedas dari cili..dan rasa masam- manis sikit dari nenas yg kita masukkan. Sayur pun dimasak sekali, iaitu kangkong. Cara masak seakan resepi asam rebus dari utara, tapi ada sikit perbezaan lah .

Biasanya kengsom ni di masak guna ikan siakap. Ala, ikan yg pernah viral, yg gempak satu malaysia dulu tu.. Che Nom hidang dengan nasi beras wangi Thai, makan pulak kuah banjir panas-panas, sedap tak tau nak cakap.

Bahan-Bahan:

  • Bahan-bahan:
    • 3-4 biji bawang merah kecil
    • 3 ulas bawang putih
    • 1 ketul kunyit hidup
    • 6-7 tangkai cili padi
    • 1 biji cili merah
    • 1 inci belacan
    • 1 potong nenas
    • 1 inci lengkuas
    • 2 batang serai
    • Air untuk kuah
    • 1/2 biji nenas
    • 1 ekor ikan siakap
    • 2 sudu besar sos ikan Thai
    • Garam secukup rasa
    • Tambah gula melaka (jika suka)
    • 1 ikat kangkung
    • 2 biji limau nipis

Cara Penyediaan:

  1. Cara-cara untuk penyediaan:
    1. Potong menyerong nenas (untuk masukkan dalam kuah), potong dadu nenas (untuk kisar).
    2. Potong kasar bawang merah, bawang putih, kunyit hidup, cili padi (merah) dan cili merah.
    3. Hiris nipis lengkuas, titik serai, potong limau dan perah jus (boleh ganti jus asam jawa).
    4. Kangkung buang akar dan batang yang keras. Che nom akan letak setangkai panjang kangkong.
    5. Ikan siakap potong 4.
    6. Kisar halus bahan potong kasar, nenas, belacan (boleh ganti perasa), dan air.
  2. Cara-cara untuk Y:
    1. Masuk bahan kisar halus dalam kuali, masukkan serai dan lengkuas kemudian reneh sampai agak masak (anggaran 10-15 minit).
    2. Tambah air untuk lebih berkuah (jangan banyak sangat takut cair) dan masukkan hirisan nenas. Masak sampai kuah mendidih.
    3. Masukkan ikan (jangan kacau lebih-lebih takut hancur), dan tutup kejap.
    4. Bila ikan dan masak, masukkan sos ikan dan garam cukup rasa (boleh tambah gula melaka jika suka manis). Rebus sikit lagi.
    5. Bila semua dah masak, susun kangkong kemudian tutup api
    6. Akhir sekali masukkan jus limau nipis

Tips:

  • Untuk pilih nenas yang segar, tengok pangkal bawah (tempat cantas) elok atau tak, takut nenas lembik dan cepat busuk.
  • Guna nenas muda untuk masak kengsom, boleh jugak ganti betik muda dan rebung segar.

Siakap Tiga Rasa Ala Thai

  • Masa Penyediaan: 25 minit |
  • Masa Memasak:25-30 minit |
  • Jumlah Hidangan:Seekor ikan siakap

Oleh: Che' Nom

Menu kita kali ini ialah Ikan Siakap 3 Rasa, menu terkenal restoran ala Thai. 2 tahun dulu Che Nom dah pernah share resepi yang sama, tapi kali ni jom tengok video versi baru yang lebih menarik dengan resepi yang ditambah baik lagi supaya lebih sedap hasilnya.

Beza kuah 3 rasa dengan masam manis ialah, kuah masakan 3 rasa ni lebih pekat, pedas dan lebih sarat dengan pelbagai bahan yang beraroma, contohnya serai, daun limau purut dan juga ketumbar, berbanding kuah sweet sour yang lebih ringkas, dan lebih manis dari pedas.

Kombinasi pedas, masam dan manis serta aroma dan tekstur dari pelbagai bahan tu yang membuatkan masakan dari resepi ni tambah sedap. Ada satu bahan special yang Che Nom masukkan untuk dapatkan rasa hebat macam restoran Thai.

Bahan-Bahan:

  • Bahan-bahan untuk kuah 3 rasa:
    • 3-4 sudu besar minyak masak
    • 3 ulas bawang putih
    • 1 inci halia
    • ½ biji bawang holland
    • Sedikit capsicum
    • 1 batang serai (**boleh titik serai jika tak suka hirisan serai)
    • 2 pokok ketumbar
    • 1 biji tomato
    • 2 sudu besar sos tiram
    • 3 sudu besar sos tomato
    • ½ mangkuk kecil sos cili
    • 1 mangkuk nenas didadu
    • 3-4 tangkai cili padi
    • 2 tangkai cili merah
    • 1 sudu besar pes cili Thai (**boleh ganti cili kisar 1 sudu besar kalau tak ada)
    • 1 sudu besar sos ikan
    • Garam, secukup rasa
    • 1 sudu kecil gula perang
    • 2-3 helai daun limau purut
    • Sedikit perahan jus limau nipis
    • Sedikit air, untuk lebih berkuah
  • Bahan-bahan untuk ikan siakap:
    • 1 ekor ikan siakap
    • Sedikit garam
    • Sedikit serbuk kunyit
    • Tepung jagung
  • Bahan-bahan untuk hiasan:
    • Daun ketumbar
    • Daun salad
    • Hirisan nenas

Cara Penyediaan:

  1. Cara-cara untuk kuah 3 rasa:
    1. Panaskan minyak, tumis bawang putih dan halia cincang serta bawang holland dadu. Kacau sehingga naik bau.
    2. Masukkan sedikit capsicum, hirisan nipis serai, akar dan batang ketumbar serta tomato dadu. Gaul sehingga tomato kelihatan sudah lembut.
    3. Masukkan sos tiram, sos tomato, sos cili, nanas yang didadu, cili padi, cili merah dan sedikit air sebagai kuah.
    4. Tambah pes cili Thai, minyak cili, sos ikan, garam secukup rasa, gula perang dan taburan hirisan daun limau purut.
    5. Masukkan sedikit perahan jus limau nipis dan kacau seketika lalu tutup api.
  2. Cara-cara untuk siakap 3 rasa:
    1. Kelar isi ikan pada kedua belah bahagian.
    2. Gaul ikan dengan sedikit garam dan serbuk kunyit, lalu salutkan dengan taburan tepung jagung.
    3. Panaskan minyak dan goreng ikan siakap sehingga garing kedua belah bahagian.
    4. Tuang kuah 3 rasa diatas ikan dan hias dengan taburan daun ketumbar, hirisan nenas dan lapisan daun salad.
    5. Kemudian, ikan siakap 3 rasa sudah siap untuk dihidang.

Tips:

  • Seeloknya bagi salutan tepung pada bahagian dibuat apabila hendak digoreng dan minyak mulai panas.
  • Jika tiada minyak cili, boleh digantikan dengan cili kisar untuk bahan kuah 3 rasa.

Siakap Stim Lemon

  • Masa Penyediaan: 10 minit |
  • Masa Memasak:25 minit |
  • Jumlah Hidangan:3-4 orang

Oleh: Che' Nom

Siakap stim lemon, menu favourite Che Nom sekeluarga. Menu ni mudah, sihat dan sesuai lah bagi penggemar ikan atau sesiapa yang tengah diet tu. Dulu Che Nom dah pernah share resepi siakap steam limau, kaedah nya berbeza dengan kali ni sebab yg ni semuanya kita kukus sekaligus. Jus lemon tu buat bagi rasa hidangan ni lebih fresh, wangi dan tak muak bila dimakan.

Bahan-Bahan:

  • Bahan-bahan untuk siakap stim lemon:
    • 4 ulas bawang putih
    • 2 inci halia
    • 1/2 biji bawang besar
    • 4-5 biji cili padi
    • 1 biji tomato
    • Daun ketumbar
    • 1 biji lemon (tambah lebih jika suka)
    • 1 ekor ikan siakap
    • Sedikit garam
    • 2-3 sudu besar sos ikan
    • 3 sudu kecil tepung jagung
    • Sedikit air
    • 1/2 kiub ayam
    • 1 1/2 cawan air

Cara Penyediaan:

  1. Cara-cara untuk siakap stim lemon:
    1. Cincang kasar bawang putih, bawang besar, dan cili padi manakala cincang halus halia secara memanjang. Kemudian, potong tomato.
    2. Hiris halus sebiji lemon untuk dijadikan hiasan dan sebiji lemon lagi diperah jusnya untuk dijadikan kuah ikan siakap stim.
    3. Bersihkan ikan dan kelar kedua belah bahagian ikan siakap tersebut.
    4. Didalam bekas kukus, gaul ikan dengan sedikit garam dan masukkan 2-3 sudu sos ikan serta serai kedalam ikan.
    5. Taburkan kesemua bahan cincang kasar dan halus serta tomato dan batang ketumbar.
    6. Bancuh 3 sudu kecil tepung jagung. Masukkan kiub ayam kedalam bancuhan tepung dan gaul sedikit. Kemudian, tuang kedalam bekas kukus. (bancuhan tepung jagung adalah pilihan ya. Nak letak boleh, tak nak letak pun tidak mengapa).
    7. Masukkan air, perahan jus lemon dan tambah sedikit lagi sos ikan.
    8. Kukus ikan dalam anggaran 15-20 minit.
    9. Buka tudung pengukus dan hias dengan hirisan lemon. Selepas itu, sambung kukus lagi 5 minit.
    10. Setelah siap dikukus, taburkan hirisan daum ketumbar dan cili merah untuk kelihatan lebih menarik. Kemudian, ikan siakap stim lemon sedia untuk dihidang.

Tips:

  • Jika anda tidak suka tergigit halia semasa makan, tidak perlu cincang halus dan boleh dicincang secara kepingan agar senang boleh diasingkan.
  • Daun ketumbar boleh digantikan sama ada dengan daun sup ataupun daun bawang.
  • Jika sebiji perahan jus lemon cukup masam, anda boleh menambahnya lagi mengikut cita rasa anda.

Ikan Siakap Stim Limau ala Thai

  • Masa Penyediaan: 15 minit |
  • Masa Memasak:15 minit |
  • Jumlah Hidangan:4 orang

Oleh: Che' Nom

Che Nom nak share satu resepi sihat kegemaran Che Nom, sesuai untuk yang tengah diet atau menu yg kalau minyak dah habis kat dapur, iaitu resepi Siakap Steam Ala Thai.

Resepi di ilhamkan dari Pailin’s Kitchen, dari negara jiran iaitu Thailand. Che Nom ni mmg penggemar tegar makanan Thai. Caranya mudah sangat, dan rasanya mmg mantap lah. Sesiapa yg ada minta resepi mesra org bujang kat CN tu, boleh lah juga try ni ye.

Ada 3 bahagian, mula2 kita bersihkan dan steam ikan. Kemudian kita potong semua bahan, dan seterusnya kita sediakan kuah cili untuk dituang ke atas ikan.

Bahan-Bahan:

  • Bahan-bahan untuk siakap steam:
    • 1 ekor ikan siakap
    • 2 batang serai
    • 1 mangkuk besar air
    • 1/2 -1 ketul kiub ayam atau stok ayam homemade
    • 5 ulas bawang putih
    • perahan jus dari 3 biji limau nipis, lebihkan jika bersaiz kecil
    • 1 sudu besar parutan gula melaka/Thai palm sugar
    • 6-7 biji cili padi
    • hirisan daun ketumbar
    • 1-2 sudu besar sos ikan

Cara Penyediaan:

  1. Cara-cara untuk kukus siakap:
    1. Bersihkan ikan siakap dan kelar bahagian sisi kedua belah ikan.
    2. Titik serai dan masukkan ke dalam perut ikan.
    3. Panaskan periuk kukusan, kukus ikan selama lebih kurang 15 minit atau sehingga ikan masak.
    4. Sementara menunggu, sediakan kuah untuk dituang ke atas ikan.
  2. Cara-cara untuk kuah cili limau:
    1. Panaskan air di dalam periuk.
    2. Masukkan kiub ayam, atau stok ayam homemade jika ada. Kalau guna stok ayam homemade boleh kurangkan sikit air. Masak sehingga mendidih dan tutup api.
    3. Tuang ke dalam mangkuk. Masukkan bawang putih yg dicincang halus, jus limau nipis, parutan gula melaka, hirisan cili padi, hirisan daun ketumbar dan sos ikan. Kacau sebati. Kita memang tak didihkan bahan-bahan ni semua, ia cuma akan masak dalam air stok yg suam-suam panas tu aja. Dengan cara ini aroma dan kesegaran bahan-bahan dapat dikekalkan.
    4. Tuang kuah ke atas ikan yang sudah dikukus tadi.

Tips:

  • Jika air kukusan ikan banyak sangat, boleh buang tinggal sedikit sahaja sebelum dituang kuah. Jangan bimbang, rasa tetap akan sedap nanti.
  • Kalau kurang masin, tambah sos ikan. Kalau kurang manis, tambah lagi parutan gula melaka.
  • Macam mana nak tau ikan kukus dah masak, tolak isi ikan dekat bahagian tulang yang dikelar tadi dengan menggunakan garfu. Jika isi mudah tertanggal dari tulang maksudnya ikan dan betul-betul masak.

Kari Ikan Siakap

  • Masa Penyediaan: 15 minit |
  • Masa Memasak:20 minit |
  • Jumlah Hidangan:5 orang

Oleh: Che' Nom

Resepi Kari Ikan Siakap ini sebenarnya hidangan kegemaran keluarga Che Nom di kampung. Kalau ada ikan siakap yang segar dari pasar selain dari dimasak ikan bakar, mak Che Nom akan masak kari (atau gulai kata orang utara) bersama dengan tomato atau bendi.

Rahsia untuk mendapatkan kari ikan yang sedap ialah serbuk kari harus betul-betul masak sampai pecah minyak. Barulah kuah yang terhasil nanti sedap dan juga tidak mudah basi.

Bahan-Bahan:

  • 1 ekor ikan siakap
  • 1 pek serbuk kari ikan, atau dalam anggaran 2 1/2 sudu besar
  • 1 sudu besar serbuk cili
  • 2 tangkai daun kari
  • sedikit air asam jawa
  • 1 mangkuk santan cair
  • 1 mankuk santan pekat
  • 3 biji tomato
  • bendi
  • minyak untuk menumis
  • Bahan hiris nipis atau tumbuk halus:
  • 4 ulas bawang putih
  • 4 biji bawang merah
  • 2 inci halia
  • Bahan rempah tumis:
  • 1 sudu kecil halba campur
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 1 kuntum bunga lawang

Cara Penyediaan:

  1. Potong ikan siakap kepada blok kecil. Basuh dan toskan.
  2. Bancuh rempah kari ikan bersama serbuk cili dengan sedikit air supaya menjadi pes.
  3. Panaskan minyak. Masukkan bahan hiris nipis, bahan rempah tumis dan daun kari. Tumis sehingga kekuningan dan naik bau.
  4. Masukkan pes serbuk kari tadi, air asam jawa dan kacau sehingga pecah minyak dan juga warna rempah berubah menjadis sedikit gelap. Boleh tambah air sedikit demi sedikit semasa proses menumis supaya rempah tidak hangus.
  5. Masukkan ikan dan santan cair. Tutup periuk dan biarkan ikan masak seketika.
  6. Masukkan pula santan pekat bersama tomato atau bendi.
  7. Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.

Tips:

  • Anda boleh juga gunakan santan kotak. Tapi haruslah pandai mengagak banyak mana air yang hendak dimasukkan supaya dapat kepekatan kuah kari seperti yang anda suka.
  • Gunakan periuk yang tebal permukaannya supaya rempah kari tidak cepat hangus semasa proses menumis.
  • Semasa proses memasak kari ikan, hati hati semasa mengacau kuah supaya ikan tidak hancur.