Lontong Dan Kuah Lodeh

Resepi Lontong dan Kuah Lodeh, yang selalu dihidangkan buat sarapan pagi atau juga hidangan di hari raya. Ada orang mengatakan Lontong dan Kuah Lodeh tidak patut dihidangkan di hari raya, tapi bagi Che Nom selera masing-masing yang mungkin juga berlainan tempat adalah tidak sama.

Walau apa pun, lontong ni adalah makanan kegemaran Che Nom kerana ada banyak bahan sayuran dalam kuahnya, yang juga dimasak bersama udang segar dan dipadankan pula dengan keenakan Sambal Sotong Kembang Berkacang yang pedas dan berlemak. Boleh juga dimakan bersama sambal ikan bilis. Untuk hidangan tambahan Che Nom taburkan bersama tempe goreng rangup dan ikan bilis goreng kerana terpikat dengan cara ibu saudara yang berasal dari Acheh menghidangkan Lontong di majlis rumah terbuka nya. Cubalah…Pasti sedap!

Bahan-bahan:

  • 2 inci lengkuas, dititik
  • 2 batang serai, dititik
  • 500 gram udang
  • 1 kotak santan segera
  • ATAU santan dari 1/2 biji kelapa
  • 1 batang karot, potong panjang
  • 7-8 batang kacang panjang, potong
  • 1/2 biji sengkuang
  • 1 bungkus tempe, potong kiub
  • 3 ketul tauhu, potong kiub
  • 1 genggam suun
  • 3-4 keping fucuk, rendam lembut dan potong 1 inci panjang
  • sedikit kubis cincang (anggaran 1/4 bahagian)
  • Bahan untuk kisar halus:
    • 1 biji bawang besar
    • 2 inci kunyit hidup
    • ATAU 2 sudu kecil kunyit serbuk
    • 1 inci halia
    • 3 ulas bawang putih
    • 3 sudu besar udang kering, rendam bersama air seketika
  • Bahan untuk dihidang bersama:
    • nasi impit, rebus
    • telur, rebus
    • tempe, hiris nipis dan goreng garing (optional)
    • ikan bilis kecil, goreng (optional)

Cara Penyediaan:

  1. Bersihkan udang, buang kepala dan kulit (jika suka).
  2. Panaskan 3 sudu besar minyak dan tumis bahan kisar halus sehingga kekuningan dan naik bau dan kemudian masukkan lenkuas dan serai yang dititik.
  3. Masukkan udang dan kacau seketika. Kemudian tuang santan cair dan masak hingga mendidih.
  4. Masukkan sayur karot, kacang panjang, sengkuang sehingga lembut.
  5. Masukkan pula tempe, tauhu, suun, fucuk dan kubis sehingga lembut.
  6. Setelah lembut masukkan pula santan pekat dan masak di atas api yang perlahan. Teruskan mengacau perlahan-lahan supaya santan tidak berketul. Tambahkan air yang secukupnya jika kuah terlalu pekat.
  7. Hidangkan bersama nasi impit, telur rebus, tempe goreng dan ikan bilis goreng.
  8. Sudukan sambal ikan bilis atau sambal sotong rendam untuk melengkapkan hidangan.

Tip:

  • Dicadangkan supaya anda gunakan kunyit hidup sebagai bahan utama kerana rasa dan aroma kunyit hidup menambahkan lagi kesedapan kuah lodeh.

Che Nom

Che Nom, suri rumah dan ibu, gemar berkongsi masakan di Youtube dan blog. Subscribe di Youtube dan Follow di Instagram dan Facebook untuk mendapatkan resepi dan maklumat terkini dari Che Nom.

Youtube Video

Resepi Berkaitan:

Lontong Kuah Lodeh

Kali ni jom kita masak kuah lodeh yang biasa dipadankan bersama lontong atau nasi impit. Setiap kali raya, hidangan ni antara yang wajib dihidangkan. Walaupun kuah lodeh ni bukan makanan tradisi tempat asal Che Nom, tapi dah jadi menu favourite sejak dulu lagi. Resepi ni Che Nom dapat dari pembantu …

Kuah Kacang

Resepi Kuah Kacang yang sangat sedap dan agak mudah bagi Che Nom. Kuah kacang yang sedap haruslah mempunyai rasa pedas, lemak, masin dan manis yang secukupnya. Bagi tekstur pula, kacang tanah dikisar kasar dan minyaknya pecah dan terapung elok di dalam kuah menandakan kuah dimasak dengan masa yang secukupnya dan …

Kari Ayam Pedas Kuah Pekat Dan Likat

Harini jom kita masak kari, kari ni kalau sebelah utara biasa panggil gulai. Walaupun kari ayam ni masakan yg biasa aja dimasak di rumah, tapi Che Nom buat video ni khas untuk rujukan sesiapa yang baru nak belajar. Kari ayam ni kalau tak kena cara masaknya pun boleh jadi kurang …

Mee Hailam Kuah Pekat Banjir, Mudah dan Sedap

Resepi Mee Hailam. Buat peminat masakan berasakan mee dan berkuah, juga kepada yang sukakan menu ringkas, cepat dan mudah disediakan…jom ikut cara Che Nom sediakan Mee Hailam yg sangat sedap rasanya.Ciri-ciri utama mee hailam ialah kuahnya mesti banyak, atau banjir kata orang. Warna kuahnya juga gelap dan sedikit pekat, serta …

Cucur Udang Kuah Kacang

Resepi Cucur Udang Kuah Kacang, resepi dari utara yang sedap. Kuah yang terbaik di hasilkan menggunakan kacang tanah digoreng tanpa minyak, membangkitkan rasa lemak apabila di cicah dengan cucur udang.

Pajeri Terung Sedap Kuah Pekat Berempah

Pajeri Terung, resepi yang mudah tapi cukup menambahkan selera. Rahsia kesedapan pajeri terung ini adalah pada beberapa bahan yang digunakan dan cara memasak yang teliti. Kuahnya perlulah pekat berempah, dan tidak terlalu berlemak serta manis secukup rasa. Bahan yang wajib ada mestilah kerisik dan udang kering ataupun ikan bilis, kerana …

Pancake dan Sos Coklat

Hi Semua..kali ni Che Nom nak share resepi mudah pancake menggunakan homemade buttermilk, dan yg specialnya dah 13 tahun Che Nom guna resepi pancake ni...foolproof. Confirm menjadi. Lembut, dan sangat sedap walau dimakan begitu sahaja. Che Nom share resepi sos coklat sekali, tapi boleh juga kalau anda nak makan pancake …

Donut Gebu dan Lembut

Donut yang lembut dan gebu, menggunakan kentang sebagai bahan pelembut semulajadi. Che Nom suka nak kongsi cara-cara penyediaan dengan anda semua sebab donut kentang ni memag favourite Che Nom dan selalu sediakannya untuk keluarga. Lembutnya tahan lama walaupun disimpan, dan boleh difrozenkan.

Pau Gebu dan Lembut

Resepi Pau yang memang sangat gebu dan lembut. Resepi asal adalah dari myresipi.com. Kepada sesiapa yang teringin nak buat pau sendiri, sila lah cuba resipi ini. Hasilnya pasti tak mengecewakan. Saya gunakan tepung pau, boleh juga kalau gunakan tepung Hong Kong kerana pau yang dihasilkan akan menjadi putih berbanding jika …

Bihun Singapore Dan Sambal Kicap

Untuk kali ni, kita masak goreng-goreng pula. Bihun goreng putih, atau org Singapore panggil mee birthday, kan? Che Nom akan tunjuk cara goreng bihun yang anti gagal. Untuk siapa yang baru nak blajar boleh tengok video ni. Nak goreng bihun tak lah susah mana, tapi kalau tersilap langkah, boleh jadi …