Laksa Penang Pekat Dan Sedap

Che Nom nak share resepi Laksa Penang yang dirujuk dari resepi anak jati Penang iaitu Datuk Rizalman. Laksa Penang ni memang sedap kerana dihidangkan bersama kuah yang pekat, masam, pedas, dan sangat beraroma dari dua bahan iaitu daun kesum dan bunga kantan. Pengunaan ikan yang fresh juga sangat mempengaruhi kesedapan Laksa Penang.

Bahan-bahan:

  • Bahan-bahan untuk direbus:
    • 1 kg ikan kembung
    • 5 keping asam keping
    • air secukupnya
    • Bahan-bahan kisar (A):
    • 5 biji bawang merah
    • 1 biji bawang besar
    • 4 ulas bawang putih
    • cili padi, buang tangkai
    • 25 biji cili kering, buang biji dan rebus
    • Bahan-bahan kisar (B):
    • isi ikan kembung
    • air rebusan ikan kembung
    • asam keping dari rebusan ikan
    • Bahan-bahan kisar (C):
    • isi ikan sardin tin, dari 1 tin kecil
    • sedikit air
    • Bahan-bahan kisar (D):
    • tulang ikan kembung
    • sedikit air
    • Bahan-bahan kisar (E):
    • 1/2 biji nenas
    • sedikit air
  • Bahan-bahan untuk sediakan kuah:
    • 1/2 liter air
    • bahan-bahan kisar A,B,C,D,E (seperti di atas)
    • 1/2 mangkuk air asam jawa
    • 1-2 kuntum bunga kantan, belah 4
    • 1 ikat daun kesum
    • seketul belacan bakar, agak-agak sebesar ibu jari
    • 2 sudu besar petis
    • garam secukup rasa
    • 1 ketul kecil gula melaka, secukup rasa
  • Bahan-bahan untuk laksa:
    • 1 pek laksa kering
    • air secukupnya
  • Bahan-bahan untuk condiment/ taburan atas laksa penang:
    • daun salad
    • daun selom
    • timun
    • bawang besar
    • cili padi
    • cili merah
    • limau nipis
    • nenas
    • telur rebus

Cara Penyediaan:

  1. Rebus ikan kembung bersama asam keping dan air secukupnya dalam anggaran 10 minit atau sehingga ikan masak dan kemudian sejukkan
  2. Ambil ikan, asingkan bahagian isi dan tulang. simpan air rebusan dan asam keping.
  3. Kisar halus bahan-bahan A,B,C,D,E. Untuk Bahan D, tapis dan ambil airnya sahaja.
  4. Masukkan 1/2 liter air dalam periuk dan masak hingga mendidih.
  5. Masukkan bahan kisar halus A,B,C,D,E.
  6. Tambah air asam jawa, bunga kantan, daun kesum, belacan bakar, petis, garam dan gula melaka secukup rasa.
  7. Cara-cara untuk rebus laksa:
    1. Rendam laksa dalam air sehingga lembut.
    2. Tapis dan masukkan ke dalam periuk yang sudah mengandungi air mendidih secukupnya. Masak sehingga laksa lembut dan tapis.
  8. Cara-cara untuk condiment/bahan taburan:
    1. Hiris nipis daun salad atau daun selom, timun, bawang besar, cili padi, cili merah dan nenas.
    2. Rebus telur, kupas kulit dan belah 2.
    3. Potong limau nipis.
    4. Laksa sedia untuk dihidangkan.

Tip:

  • Kalau nak guna ikan selayang segar, atau ikan parang sebagai ganti pun boleh.
  • Jangan letak gula banyak sangat sebab kita tak nak kuah laksa yg manis. Cukup sekadar imbangkan rasa kuah.
  • Che Nom bilas sikit laksa yang sudah direbus denga air sejuk supaya hilang kanji laksa dan tidak lembik bila dihidangkan.

Che Nom

Che Nom, suri rumah dan ibu, gemar berkongsi masakan di Youtube dan blog. Subscribe di Youtube dan Follow di Instagram dan Facebook untuk mendapatkan resepi dan maklumat terkini dari Che Nom.

Youtube Video

Resepi Berkaitan:

Laksa Johor Sedap

Resepi Laksa Johor yang sudah lama Che Nom teringin sangat nak kongsi resepinya di laman ini. Tapi sebelum tu mungkin ada yang tertanya-tanya kenapa laksa Johor menggunakan spaghetti berbanding laksa negeri lain yang lebih berunsur tradisi tempatan seperti menggunakan laksa dari tepung beras dan sebagainya. Barangkali ada sejarahnya yang tersendiri, …

Ayam Masak Kurma Pekat dan sedap

Che Nom nak kongsikan resepi Ayam Masak Kurma. Sama seperti kari, hidangan ni sangat terkenal di kalangan masyarakat Melayu, juga dipercayai hasil dari pengaruh masakan India Cuma cara orang Melayu masak lain sikit lah. Ianya sangat berempah, tetapi warnanya agak pudar kerana tidak mempunyai serbuk cili di dalam campuran rempahnya. …

Mee Hailam Kuah Pekat Banjir, Mudah dan Sedap

Resepi Mee Hailam. Buat peminat masakan berasakan mee dan berkuah, juga kepada yang sukakan menu ringkas, cepat dan mudah disediakan…jom ikut cara Che Nom sediakan Mee Hailam yg sangat sedap rasanya.Ciri-ciri utama mee hailam ialah kuahnya mesti banyak, atau banjir kata orang. Warna kuahnya juga gelap dan sedikit pekat, serta …

Laksa Utara

Resepi Laksa Utara yang asli, sangat terkenal di negeri Kedah dan Perlis, dengan perahan limau nipas dan cili padi pasti terangkat. Pastikan ikan yang segar digunakan untuk kuah laksa ini bagi menjamin rasa yang memuaskan. Juga pastikan kuah tidak terlalu cair atau terlalu pekat dan bahan ulaman segar digunakan untuk …

Pajeri Terung Sedap Kuah Pekat Berempah

Pajeri Terung, resepi yang mudah tapi cukup menambahkan selera. Rahsia kesedapan pajeri terung ini adalah pada beberapa bahan yang digunakan dan cara memasak yang teliti. Kuahnya perlulah pekat berempah, dan tidak terlalu berlemak serta manis secukup rasa. Bahan yang wajib ada mestilah kerisik dan udang kering ataupun ikan bilis, kerana …

Kari Ayam Pedas Kuah Pekat Dan Likat

Harini jom kita masak kari, kari ni kalau sebelah utara biasa panggil gulai. Walaupun kari ayam ni masakan yg biasa aja dimasak di rumah, tapi Che Nom buat video ni khas untuk rujukan sesiapa yang baru nak belajar. Kari ayam ni kalau tak kena cara masaknya pun boleh jadi kurang …

Kari Pekat Ikan Merah

Jom kita masak kari ikan cara org dulu yang Che nom belajar dari bonda tersayang. Kali ni Che Nom gunakan Ikan Merah yang segar lagi sebab baru beli kat pasar. Bahan-bahannya taklah banyak sangat, cuma cara dan teknik memasak kari tu yang menentukan sedap atau tak hasilnya nanti.

Ayam Goreng Korea Rangup dan Sedap

Che Nom akan sediakan Dakganjeong atau Ayam Goreng Korea yang bersalut dengan sos istimewa. Ayam Goreng Korea ni memang special sebab cara gorengannya supaya rangup iaitu goreng ayam sebanyak 2 kali. Memang betul-betul rangup hasilnya.Dalam resepi ni Che Nom share 2 jenis sos iaitu yang pertama menggunakan sos gochujang.Sos yang kedua pula ialah pilihan resepi kalau …

Kuih Bakar Pandan Lembut dan Sedap

Che Nom nak share satu resepi yang mendapat permintaan ramai iaitu resepi kuih bakar pandan atau kuih bakar kemboja. Kalau sapa-sapa yang dah follow Instagram Che Nom mungkin anda boleh tau bertapa Che Nom sangat menghargai kuih muih tradisional. Kuih bakar pandan yang sedap haruslah memiliki kerak atas yang berkaramel, …

Spaghetti Carbonara Lemak Berkrim dan Sedap

Spaghetti Carbonara yang menggunakan sos carbonara mushroom dari Prego dan diubahsuai mengikut selera orang kita. Ianya mudah dan cepat disediakan. Bahan-bahannya pun mudah didapati. Menu ini sangat sesuai dihidangkan untuk kanak-kanak, atau di majlis keramaian seperti party hari jadi untuk kepelbagaian hidangan kerana rasanya yg berlemak dan tidak pedas.Jenis pasta …