Inti Kacang Merah

Resepi inti kacang merah, sedap kalau disediakan sebagai inti pau kacang merah atau bun kacang merah. Berbaloi memasak sendiri kerana rasanya memang sangat sedap.

Bahan-bahan:

  • 500 gram kacang merah, rendam semalaman
  • 6 cawan air
  • 2 helai daun pandan
  • 1 cawan serbuk gula merah, masak bersama 1/2 cawan air dan tapis
  • 1 3/4 cawan
  • 100 gram butter atau marjerin
  • 1/2 cawan minyak sayur
  • secubit garam

Cara Penyediaan:

  1. Bilas kacang yang telah direndam semalaman.
  2. Rebus bersama air dan daun pandan yang dicarik dan simpul. Rebus sehingga kacang betul-betul lembut dan empuk.
  3. Jika kacang masih keras dan air sudah kering, tambahkan lagi beberapa cawan air.
  4. Apabila sudah lembut (kacang mudah dipicit hancur jika lembut), sejukkan kacang dan kisar di dalam blender.
  5. Masak kacang yang telah dikisar tadi bersama gula, butter, minyak sayur dan secubit garam dan kacau sehingga kering.
  6. Angkat dan sejukkan.

Che Nom

Che Nom, suri rumah dan ibu, gemar berkongsi masakan di Youtube dan blog. Subscribe di Youtube dan Follow di Instagram dan Facebook untuk mendapatkan resepi dan maklumat terkini dari Che Nom.

Youtube Video

Resepi Berkaitan:

Pau Kacang Merah

Hi semua, dah lama rasanya Che Nom tak buat kuih. Kali ini jom lah tengok Che Nom buat pau kacang merah. Pau inti kacang merah ni sangatlah lembut dan gebu. Ditambah pula dengan inti kacang merah buatan sendiri, memang bertambah-tambah special. Ada 3 bahagian video, mula-mula Che Nom tunjuk cara …

Karipap Rangup Inti Keledek

Kali ni Che Nom nak share resepi karipap inti keledek yang rangup. Karipap memang sedap sangat makan waktu berbuka puasa kan. Cara nak buat untuk karipap macam ni lebih mudah lah berbanding karipap pusing. Bagi Che Nom karipap yang perfect lah kan, kulitnya mesti nipis dan rangup, kelim tepi nya …

Kuah Kacang

Resepi Kuah Kacang yang sangat sedap dan agak mudah bagi Che Nom. Kuah kacang yang sedap haruslah mempunyai rasa pedas, lemak, masin dan manis yang secukupnya. Bagi tekstur pula, kacang tanah dikisar kasar dan minyaknya pecah dan terapung elok di dalam kuah menandakan kuah dimasak dengan masa yang secukupnya dan …

Biskut Kacang

Resepi Kuih Kacang, Resepi Kuih Raya yang menjadi tradisi dan kegemaran ramai di Hari Raya. Mudah disediakan dan hanya menggunakan beberapa bahan asas sahaja. Selamat Mencuba!

Biskut Mentega Kacang

Resepi Biskut Mentega Kacang, biskut klasik yang diadaptasi dari resepi barat. Biskut ini sangat sedap, rangup dan berlemak. Che Nom gunakan mentega kacang yang rangup supaya ada tekstur kekacang rangup di dalam biskut apabila dikunyah. Anda boleh juga gunakan mentega kacang berkrim yang biasa sebangai ganti. Tak ada masalah. Untuk …

Bubur Kacang Hijau

Resepi Bubur Kacang Hijau yg sangat sedap. Tak susah nk buat bubur ni, cuma rendam kacang hijau semalaman dan rebus sehingga lembut. Lagi mudah jika anda mempunyai pressure cooker. Dalam masa 10 minit kacang sudah pecah dan lembut. Che Nom memang sangat menggemari bubur kacang, dimakan bersama roti atau pun …

Ayam Masak Merah

Resepi Ayam Masak yang sedap dimakan bersama nasi tomato, Ayam Masak Merah adalah hidangan istimewa di setiap kenduri dan juadah berbuka puasa.

Kuih Sagu Merah

Resepi Kuih Sagu berwarna merah, kuih tradisi yang sedap dan tak lapuk dek zaman. Resepi kuih ni mudah sahaja tapi yang susah nya bila nak pastikan sagu tidak menjadi terlalu lembik semasa proses merebus. Lepas rebus sekejap, kita kukus pula supaya kuih menjadi biji cantik dan lembut. Cara mengukus juga …

Cucur Udang Kuah Kacang

Resepi Cucur Udang Kuah Kacang, resepi dari utara yang sedap. Kuah yang terbaik di hasilkan menggunakan kacang tanah digoreng tanpa minyak, membangkitkan rasa lemak apabila di cicah dengan cucur udang.